• روشهای آسان برای به دست آوردن بوکه های زیبا در عکاسی

    بازدید : 206


    نمایندگی کانن 

    مهارت در به دست آوردن بوکه های زیبا  که دارای حالتی نرم و مدور در پس زمینه می باشند ؛ یکی از جذاب ترین مهارت ها به خصوص برای عکاسان مبتدی به شمار می آید . همچنین مهارت در به وجود آوردن بوکه در پس زمینه ؛ یکی از اولین نشانه هایی می باشد که ارتقا سطح حرفه ای افراد در زمان عکاسی را نمایش میدهد .



    به وجود آوردن بوکه , نسبتا آسان است .


    به وجود آوردن حالت بوکه در پس زمینه ، به شکلی که در عکس فوق دیده می شود ؛ یک عمل نسبتا آسان است . برای ایجاد تصویری شبیه به عکس فوق , به هیچ ابزار فوق العاده ای نیاز نمی باشد . برای انجام اینکار تنها به یک دوربین DSLR یا میرورلس نیاز است .

    نمایندگی کانن


    مرحله 1 : لکه های نورانی را پیدا کنید .


    لکه های بوکه ؛ در واقع به وسیله نقاط درخشان نوردار به وجود می آیند و در جایی که از یک دیافراگم نسبتا باز برای کاهش عمق میدان دید در عکس استفاده می شود ؛ این نقطه های نوردار به شکل لکه های نورانی مدور دیده می شوند . به همین دلیل یکی از اولین گام ها برای به وجود آوردن بوکه های زیبا آن است که نقاط نور دار کوچک در پس زمینه خود را شناسایی نمایید .


    برخی از مکان هایی که احتمال وجود نقاط نوردار در آنها وجود دارد عبارتند از :

    نمایندگی کانن


    1 – سطح درخشان آب

    2 – برگهای گیاهان که تابش نور را بازتاب می دهند .


    نمایندگی کانن

    در روزهای آفتابی ؛ پیداکردن نقاط و لکه های نوردار و بازتاب دهنده نور ؛ عملی آسان است و با کمی دقت در انتخاب پس زمینه سوژه ها ؛ به راحتی آنها را می توان مشاهده نمود . نقطه های نوردار ؛ اصولا نقاطی هخستند که نورخورشید را به میزان زیادی بازتاب می دهند .


    مرحله 2 – از عدد دیافراگم پایین تر استفاده کنید .


    زمانی که نقطه های نوردار در پس زمینه خود را مشاهده نمودید گام بعدی برای به وجود آوردن بوکه های گرد و مدور آن است که از یک دیافراگم نسبتا باز استفاده کنید . هر اندازه که حالت بلور شدن پس زمینه بیشتر باشد ؛ لکه های بوکه نرم تر و بزرگتر خواهند بود .


    مرحله 3 – در هر زمان ممکن از یک فاصله کانونی بلند استفاده کنید .


    استفاده از فواصل کانونی بلند به شما کمک می کند تا بوکه هایی بزرگتر را به وجود آورید . در زمان به کارگیری یک لنز زوم ؛ تلاش کنید تا از انتهای تله فتو لنز خود استفاده کنید .


    تصاویر زیر با استفاده از فواصل کانونی 50 و 105 میلیمتر به ثبت رسیده اند . در هر دو تصویر از یک دیافراگم مشابه استفاده شده است اما در این شرایط به خوبی مشاهده می شود که در حالت استفاده از فاصله کانونی بلند تر ؛ بوکه های به وجود آمده دارای اندازه بزرگتری می باشند .


    فاصله کانونی 105 میلیمتر


    فاصله کانونی 50 میلیمتر 



    در حالت استفاده از فواصل کانونی بلند ؛ مقدار کمتری از محیط اطراف در درون کادر تصویر جای میگیرد و از این روی ؛ استفاده از این شیوه برای ساده تر نمودن پس زمینه و به دست آوردن بوکه ها ؛ به زیبا تر شدن ترکیب بندی تصویر به خصوص در سبک عکاسی پرتره , به میزان زیادی می افزاید .


    بهترین بوکه ها را زمانی می توان به دست آورد که شرایط و حالت های زیر را در اختیار داشته باشید :


    1- سوژه شما در نزدیکترین فاصله نسبت به لنز قرار داشته باشد .

    2 – نقاط نورانی موجود در پس زمینه ؛ در فاصله نسبتا دور از دوربین قرار داشته باشند .



    در هر موقعیت که نقاط نورانی در پس زمینه را مشاهده نمودید ؛ اطمینان حاصل نمایید که سوژه شما در نزدیکترین فاصله و در فوکوس کامل دوربین قرار دارد . افزایش دادن فاصله سوژه تا پس زمینه نیز به مقدار زیادی در به وجود آوردن بوکه های نرم و زیبا ؛ موثر خواهد بود .



    برچسب‌ها :


    دیدگاه شما

    دیدگاه ها

      - هنوز دیدگاهی ثبت نشده است -